afbeelding: Het tapijt van Bayeux is een borduurwerk dat de geschiedenis uitbeeldt van de slag bij Hastings in 1066.


Tweede voorstel Vrije Keuzeruimte 1

Voor mij  vrije keuze ruimte zie ik twee focus gebieden:

– rollen en relaties

Materialisatie:
Binnen materialisatie wil ik vaardigheden uitbreiden en verdiepen die te maken hebben met het visualiseren van de door mij opgehaalde visuele informatie.

Het doel hiervan is om door visualisaties beter mijn verhaal te vertellen. Hierbij wil ik werken vanuit mijn eigenheid (scenografie: tijd, ruimte, ervaring, toeschouwer, kostuum, textiel) Film en fotografie zijn zeer bruikbaar omdat vast te leggen. Het gaat dus om storrytelling door middel van beelden en producten. Ik signaleer een probleem in de kwaliteit van foto’s die ik maak. Om een coherent verhaal te vertellen moeten beelden (foto’s) duidelijk leesbaar zijn en wanneer het reeksen betreft ook een eenheid uitstralen. Dat laat nu vaak nog te wensen over. Tevens wil ik de visualisatietechnieken verder ontwikkelen die gekoppeld zijn aan mijn werkzaamheden als  kostuumontwerper om in te zetten bij storytelling. Ik verwijs hierbij naar zeer vroege textiele vormen van show en tell, het Tapijt van Bayeux.
Ik zet bij beide trajecten bewust in op technische en ambachtelijke ontwikkeling. Beelden zijn een krachtige manier om mijn boodschap over te brengen heb ik ervaren. Maar voor het maken van goede beelden is naast beeldend talent ook technisch kennis nodig. Bovendien wil ik naast cognitieve activiteiten ook ruimte inbouwen voor activiteiten waarbij ik mijn zintuigen (handen, ogen, tast) moet inzetten.  

Cursus technisch fotograferen:
Het leek mij goed met het oog op ENCOUNTER om meer technische kennis te krijgen over hoe ik moet fotograferen. Tijdens mijn onderzoek maak ik zelf veel foto’s. Deze zijn qua inhoud en thematiek goed te gebruiken om het proces te documenteren. Daarnaast wil ik niet altijd met een ‘buitenstaander’ werken omdat dat de intimiteit van de ontmoetingen soms doorbreekt. Maar de kwaliteit van mijn foto’s laat soms te wensen over. Eigenlijk heb ik geen flauw benul hoe ik met een camera moet omgaan. Daarom ben ik opzoek naar een cursus technisch fotograferen.
Het gaat mij er vooral om dat ik camera instellingen, gebruik van lens, licht (beter) leer gebruiken. Daarnaast wil ik ook vaardigheden voor het digitaal nabewerken van foto’s verder ontwikkelen. Zo ontstaan er beelden reeksen met meer eenheid en dus een visueel coherent verhaal.

Verwachte tijdsbesteding 15 uur
3 cursus-sessies bij fotograaf Ben Nienhuis. Tijdens de sessies wordt specifiek ingegaan op mijn vragen. Ben Nienhuis heeft eerder foto’s gemaakt voor het ENCOUNTER project.

Machinaal borduren: 
Ook ben ik begonnen met het machinaal borduren in het textielLab van het Textielmuseum. Technisch doel: om te kijken hoe ik de littekens om kan zetten in machinale borduursels
Inhoudelijk doel: Het idee is om enkel littekens uit de collectie ‘in productie te nemen’ en als fournituren applicatie te koop aan te bieden voorzien van anoniem verhaal oa. in museumshop TextielMuseum bijv om je kleding te repareren. Het dient enerzijds om het project onder de aandacht te brengen (als hand-out of merchandise) en anderzijds vind ik het een mooi idee dat de geborduurde littekens ‘de wereld’ in zullen gaan, maar ook om de ethische grenzen van project te onderzoeken. Ik verkoop het litteken van een ander. Zie blogpost. 

Verwachte tijdsbesteding 20 uur
Voorbereiding
2x werkplaats tijd
Verwerken materiaal

Rollen en relaties: Hoe werkt een ander met het lichaam?
Op advies van Harma en uit gesprekken met Tyra en Sietske blijkt ook dat het interessant is om me te verplaatsen in andere beroepsgroepen die werken met het lichaam van anderen. Hoe doe de ander het? Ik wil een aantal van deze beroepsgroepen gaan onderzoeken. Dit kan door interviews met deze professionals of door mee te draaien met zo’n professional.

Haptonomie:
Een eerste afspraak wordt gepland met haptonoom Ina de Jong. Zij werkt als haptonoom en geeft ook les in haptonomie. Zij is grafisch opgeleid aan de Gerrit Rietveld en heeft ook gewerkt als ontwerper gehad. Daarnaast gaf ze aan geïnteresseerd te zijn in hoe haar werkzaamheden binnen de haptonomie kruisbestuivingen aan kunnen gaan met andere velden en disciplines waarbij ze nadrukkelijk design en de kunsten noemde.

Zorgprofessional:
Daarnaast kan ik me ook goed voorstellen dat een dagdeel meelopen met een zorgprofessional zinvol is. Wellicht via de partnerinstellingen Vughterstede of Vitalis.

Chirurgie:ovb. Een chirurg van de Sint Maartenskliniek of een medicus van de Scar Clinic VUmc. Ik wil onderzoeken of ik een operatie zou kunnen bijwonen.

Verwachte tijdsbesteding 20 uur
voorbereidingstijd
3 a 4 ontmoetingen
verslaglegging

Vragen die ik nu zie als uitgangpunten voor de gesprekken:
Wat is voor jou de grens van het lichaam?
Op welke manier is het lichaam van de ander onderdeel van je werkzaamheden? Dus hoe werk je met lichaam van een ander?
Is er sprake van veranderend lichaamsbewustzijn door de werkzaamheden die je verricht bij je cliënt/ patient/ klant? Op welke manier?
Hoe beïnvloedt dat jullie relatie en jouw rol?
En wanneer we deze vragen omdraaien; wat is de impact op jou?
Wat zijn knelpunten die je ziet als het gaat om het veranderend lichaam, het lichaamsbewustzijn en de sociale interactie?
Weet je bronnen of  (vak)lireratuur die relevant informatie bevatten over het veranderend lichaam(sbewustzijn) en of de impact van de aanraking op ons lichaamsbewust zijn? Of met welke andere professionals/ experts moet ik eens gaan praten?

One Comment

  • Ha Joost,

    Dit ziet er helder en goed uit. Je vragen in het tweede gedeelte doen er inhoudelijk echt toe, en gaan je zeker verder helpen.
    Alleen je wens machinaal te borduren blijft onduidelijk in het kader van de manier waarop je design research doet. Nu lijkt het je vooral om het produceren van een product te gaan. Kan je het borduren ook inzetten in de storytelling van je onderzoek?

    Ik stuur Harma zo een opzet van de formele feedback (en voldoende beoordeling), die krijg je na de meivakantie van ons!

    Hanneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *